clubvlagwvo

6981 EC Doesburg

Vispassage-06
Vispassage-07

Het Waterschap Rijn en IJssel heeft op ons terrein een vispassage aangelegd met het grootste verval in Nederland. (Afhankelijk van de waterstand van de IJssel, kan dat wel 5,5 m bedragen.)

Vanaf mei 2018 tot september 2019 is het totale aanzicht van de loods en het terrein van onze vereniging veranderd. Ons opslagterrein voor de loods is verdwenen. Het dak en de wanden van de loods zijn vernieuwd en de naam "De Oude IJssel" is met fysieke letters aangebracht. Op de oude loods was de naam geschilderd. Daarnaast zijn de bomen op het terrein gekapt en zijn de oude wilgen verdwenen.

Vispassage-16
Vispassage-13

De achterkant. jan 2018 en april 2019

De oude helling is verwijderd en aan de achterkant is een nieuwe aangelegd, die op 18 mei 2019 voor het eerst gebruikt werd.

Op de plek van de oude helling is een wand, gemaakt van oude betonplaten,geplaatst speciaal voor oeverzwaluwen.

Vispassage-30
Vispassage-17

Van de bouw van de vistrap en de veranderingen aan ons terrein en van de loods is een foto-impressie gemaakt. Hieronder de link:

Foto's rond de loods 2018-2019

Naast de veranderingen op het terrein op "west" ging er op "zuid" ook het een en ander op de schop. Het begin van de vispassage werd daar aangelegd - deze gaat onder de weg door- maar ook het botenhuis werd nog even onder handen genomen. Het dak werd vervangen.

Vispassage-14
vispassage39

"Dit is een mooie attractie er bij" aldus burgemeester Loes van der Meijs. Deze toeristische attractie ligt ingesloten tussen de terreinen van Watersport vereniging "De Oude IJssel." Aan de éne kant van de vispassage de rivier de Oude IJssel met de haven van onze vereniging. Aan de andere kant de winterberging (loods), de buitenopslag en de helling van de vereniging.

vispassage-24

Vispassage-12
vispassage-04

Uniek bij de vispassage in Doesburg, is de mogelijkheid om in de ronde koker, af te dalen (onder begeleiding) in de kelder en de vissen binnen, door een venster te zien zwemmen in een fraai aangeklede ruimte. De wanden zijn bekleed met in mozaïek gelegde vissen.

Een goede reden om onze gezellige haven een keer te bezoeken.

vispassage-33

Animatie van de Vispassage

Waterschap Rijn en IJssel heeft een leuke animatie gemaakt, die goed de werking van de vispassage laat zien.

Een vlog met leuke beelden van jeugdbestuurder Kinsey met WRIJ ecoloog Matthijs de Vos.

De opening bij DoesburgTV

De opening op Omroep Gerlderland.

vispassage-05

Vispassage-18