clubvlagwvo

Barend Ubbinkweg 6
 6981 EC Doesburg

medaille-2

In 1953 speelde onze vereniging een belangrijke rol bij het redden van slachtoffers bij de watersnoodramp in 1953.

Rond 1 februari 2023 besteedde Omroep Gelderland hier enige aandacht aan, mede door de aandacht die de site Doesburg vertelt er aan besteedde

het-vaderland-04-02-1953 de-waarheid-04-02-1953

Watersnoodramp

DOESBURG - Ze wisten niet wat ze konden verwachten, maar gingen gewoon. Zes jongemannen uit Doesburg trokken zeventig jaar geleden naar Zeeland om mensen te redden uit de Watersnoodramp. Het is een bijna vergeten verhaal, dat inmiddels weer springlevend is.

Jopie Tol-Bosman (91) heeft nog gedeeltelijke herinneringen aan de Watersnoodramp. "Het was 1953 en Dick en ik hadden al drie jaar verkering. Dick woonde nog thuis bij zijn ouders op de Lindewal in Doesburg en ik bij mijn ouders in Ellecom. Het was was verschrikkelijk, die regenval en die storm en toen zijn dus de dijken gebroken", vertelt ze. "Mijn neef had contacten bij de zeeverkenners in Dieren, een onderdeel van de scouting. Daar hebben die mannen de vletten (kleine bootjes) geleend en buitenboordmotoren. En daarmee zijn ze naar Zeeland gevaren."

Verhaal mag niet verloren gaan

Bert Stulp uit Doesburg hoorde zijdelings van de verhalen en besloot halverwege vorig jaar op onderzoek te gaan voor de website Doesburg Vertelt. "Ik heb een oproep geplaatst in de plaatselijke Regiobode en ben op zoek gegaan naar nabestaanden. Ook heb ik wat onderzoek gedaan in het archief. Er is helaas bijna niks echt bewaard gebleven, maar alles bij elkaar hebben we het verhaal aardig kunnen reconstrueren", zegt Stulp.

"Het begint ermee dat op zondag 1 februari 1953 vanuit de zeilvereniging De Oude IJssel in Doesburg, op initiatief van burgemeester Reinier Willem Keiser, een aantal vrijwilligers met vletten naar het rampgebied in Zeeland vertrok om reddingswerk te doen. Ze hebben daar meer dan 250 mensen van de verdrinkingsdood gered. Het ging hier om de heren Wanrooij, Slotboom, Westenberg, Klein, Tol, Zwiers en Driessen. Helaas zijn ze allemaal overleden, maar gelukkig zijn er nog nazaten en de weduwe Tol die me meer konden vertellen, zodat het verhaal niet verloren gaat."

medaille-1

Bang toen verkering vertrok

Mevrouw Tol-Bosman weet nog hoe ze zich voelde toen haar verkering Dick naar Zeeland vertrok. "Dat was niet leuk, hoor. Ik was heel bang. want je weet natuurlijk niet wat er gaat gebeuren. Na een aantal dagen kwam hij vreselijk moe terug, hij was natuurlijk dag en nacht bezig geweest. De mannen uit Doesburg werden afgelost door mensen van het leger, maar dat was echt een fout, want die mannen wisten niet hoe de buitenboordmotoren werkten. Als de Doesburgers waren gebleven, waren er waarschijnlijk nog meer mensen gered."

Een boek en een erepenning

Na de terugkeer van haar verkering, trouwden Jopie en Dick in september 1954. Volgens Jopie kreeg haar man als dank een boek, maar dat heeft zij aan iemand anders gegeven. Bert Stulp voegt er aan toe: "Als het goed is, hebben de jongemannen ook een erepenning van Willem-Alexander gekregen. En er is een eerdere onderscheiding door koningin Juliana uitgereikt."

Het hele verhaal van de zes mannen uit Doesburg en de Watersnoodramp is vanaf 1 februari om 12.00 uur te lezen op doesburgvertelt.nl

oude-doos-02

oude-doos-12